yskan

websites, fotografie en drukwerk

  • Home
  • Blog
  • Contact
Je bent hier: Home / Online marketing / Niche site project 2013 deel 1

Niche site project 2013 deel 1

maart 25, 2013 door Sander Reageer

Het is weer tijd voor een nieuw niche project voor 2013!

Het doel is om een complete website op te starten met zelf geschreven teksten dat binnen 6 maanden goed scoort in Google én daarnaast een toegevoegde waarde is.

nichesite 2013Ik heb een hekel aan niche websites met matig tot slechte content (lees waardeloos).

Je kent ze wel vanuit de zoekresultaten, vol met Adsense en Paypro advertenties. Je vindt er nooit wat je moet zoeken en de ‘terug’knop in je browser is dan de beste optie.

Dit is dan ook 1 van de voorwaarden voor mijn nieuwe website, het moet een toegevoegde waarde zijn.

De reden om dit bij te houden in een blog is om anderen te laten zien hoe het verloop kan gaan van het opstarten van een niche website.

Zelfs in 2013 is dit nog steeds lucratief na alle updates van Google.

Plan van aanpak

  • zoekwoorden onderzoek
  • affiliate passend bij onderwerp zoeken
  • niche website maken
  • ranken in de zoekmachines

Zoekwoorden onderzoek

Het begint met het vinden van een geschikt zoekwoord. Maar hoe bepaal je nu of het geschikt is en nog belangrijker, hoe kom je bij dit zoekwoord?

Voor mijn zoekwoorden onderzoek gebruik ik de methode van Spencer Haws.

Vanuit mijn dagelijkse werk heb ik regelmatig te maken met ziektes en aandoeningen. Op basis hiervan kom ik regelmatig in aanraking met webshops die hulpmiddelen verkopen aan mensen met beperkingen.

Bij toeval zag ik dit product en dacht, dit is interessant.

Nadat ik mijn keywoord en niche bepaald heb is het tijd om onderzoek te doen naar de concurrenten. Ik gebruik hiervoor eveneens een methode van Spencer. Tot nog toe vind ik dit 1 van de meest effectieve methodes.

Je kunt nog zoveel (betaalde) tools gebruiken maar uiteindelijk is een groot gedeelte ‘gezond verstand’ aan de orde.

Wat houdt de methode van Spencer Haws eigenlijk in?

Omdat je grootste gedeelte van je verkeer via Google op je website moet komen beginnen we daar ook. Ga zoeken op jouw gekozen zoekwoord en bekijk de resultaten op de 1e pagina.

Dit leverde interessante resultaten op; een Wikipedia pagina, een startpagina, een forum en wat producenten van dit product met een zwak linkprofiel.

Ik kijk trouwens niet naar het aantal resultaten dat Google geeft. In mijn ogen heeft dit geen meerwaarde om te bepalen of het een moeilijke of makkelijke markt is.

Bijna alle SERPs (zoekresultaten) hadden een slechte meta-beschrijving, dat kan natuurlijk anders!

De eerste pagina op Google leverde dus positieve resultaten voor mij op. Voor de zekerheid ook nog even op pagina 2 kijken maar ook daar geen noemenswaardige websites.

Waar let ik op om te bepalen of het een concurrent is?

  • relevantie; is het zoekwoord aanwezig in de content?
  • optimalisatie titel; staat het zoekwoord in de url?
  • niche of artikel; is de site gebaseerd op 1 zoekwoord of is het toevallig een artikel?
  • root-domein; ik geef de voorkeur aan fora, wikipedia’s en prijsvergelijkers bij de zoekresultaten. Deze pagina’s hebben vaak weinig content.

Mocht je meer achtergrond willen over de bepaling van de concurrenten dan verwijs ik je naar het bovenstaande artikel (Engelstalig).

Tijd om te kijken of er überhaupt wel gezocht wordt op dit woord en/of combinaties. Hiervoor gebruik ik de Adwords tool van Google.

Mocht je dit ook gebruiken, vergeet dan niet om [exact]  te zoeken en lokaal in Nederland.

Mijn product wordt niet zo heel veel gezocht per maand [exact 320] maar er boven staan ontzettend veel mogelijkheden die ook tot dit apparaat kunnen leiden. Met uitschieters tot boven 20.000 exacte zoekresultaten per maand.

Wat gebeurt er als ik deze zoekwoorden ga screenen in Google?

Eigenlijk niet veel bijzondere resultaten. Op 1 staat nu een niche website met magere content en bomvol met advertenties.

Wat zien we nog meer op deze website? Veel social media likes en +1’s (vermoedelijk gekocht). Op de korte termijn handig maar op de lange termijn niet effectief.

Het lijkt er op dat er veel potentie zit in deze groep met zoekwoorden.

Tot slot nog even gebruik maken van Traffic Travis  (Gratis SEO software) om snel een inschatting en overzicht te krijgen van de concurrenten.

Uit deze gegevens blijkt het met het zoekwoord eenvoudig te scoren zijn.

Bingo, we gaan er voor!

Domein registreren

Normaal gesproken probeer ik een exacte domeinnaam te registreren als dit mogelijk is. Bij een link naar mijn website toe heb je dan vaak de anchor-text al mee. Toch vind ik dit niet altijd zo belangrijk.

Deze keer een deel van het zoekwoord gebruikt in de domeinnaam. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een .nl naam, ook omdat ik me richt op de Nederlandse markt.

De domeinnaam en de niche hou ik nog even geheim. In een volgend artikel zal ik ingaan op het schrijven van de content voor mijn niche website 2013.

Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Tumblr
Tumblr
0

gerelateerde artikelen:
nichesite 2013Niche site project 2013 Update bezoekers niche projectNiche site project 2013: artikels schrijven

Categorie: Online marketing, Portfolio

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gesponsorde links

Blog

  • Chromebook
  • Inspiratie
  • Online marketing
  • Portfolio

Over mij

Jelly-o donut powder pudding chocolate pastry. Chocolate marzipan liquorice pie jelly marshmallow ice cream cheesecake. Pudding bonbon chocolate tootsie roll chocolate carrot cake caramels gingerbread. Chocolate ice cream topping croissant gummi bears sweet roll gingerbread oat cake. Danish jujubes marshmallow sesame snaps applicake chocolate cake.

Informatie

  • Contact
  • Privacy
  • Golftas kopen

Laatste projecten

  • Beste Systeemcamera
  • Cholesterolwaarden
  • Gratis Haakpatronen
  • Kerstwensen 2018
  • Nieuwjaarswensen 2018
  • Schuldengids.nl
Copyright © 2021 · Alle rechten voorbehouden · Onderdeel van KAN.83